×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم

gegli

فریاد ایرانی

[email protected]

استاد جواد معروفی

کمتر کسی است که استاد معروفی را نشناسد و هدف بنده یاد از بزرگان موسیقی و فرهنگ ایران زمین است 
ایشان در سال  1291در تهران دیده به جهان گشود و نواختن تار را نزد پدر که خود از شاگردان درویش خان بودند  آموخت وپس از آن به ویلن روی آورد
در سنین نو جوانی به هنرستان ملی موسیقی راه یافت و پیانو کلاسیک را نزد خانم تاتیانا خاراطیان
فرا گرفت
 همزمان با کار کلاسیک، موسیقی ایرانی را در محضر استاد علینقی وزیری آموخت
از زبان ایشان
از بدو تأسیس رادیو در سال1319در آنجا هـم مشغول شدم. در آن موقع سنی نداشتم ولی هـم نوازنده پیانو  بودم و هـم رهـبر ارکستر شماره یک. سال اولی که رادیو تأسیس شد، در اولین ارکستر رادیو این نوازنده‌ها بودند:ابوالحسن صبا،حبیب سماعی، حسین تهرانی،مرتضی نی داوود، و خود من. بعدها که برنامه گلها تأسیس شد من رهـبرارکستر آن شدم و نوازنده پیانو  و سولیست هـم بودم. برای ارکستر گلها هـم قطعاتی تنظیم می‌کردم

آخرین مصاحبه استاد

مجله زمان، 1372 ، گفتگو کننده : احمدرضا احمدی

  • نواختن ساز را در چه سنی شروع کردين؟

بعداز اتمام تحصيلات ابتدايی، موسيقی را نزد کلنل وزيری آغاز کردم. ساز من در ابتدا تار بود ولی بعدا به پيانو علاقه مند شدم و به آن رو آوردم. بعد از مدتی که نزد آقای کلنل کار کردم خواستم بيشتر روی موسيقی کلاسيک اروپايی کار کنم و نزد خانم خالاتيان رفتم. بعدا که سرود وارد موسيقی مدارس شد، بنده سالها در مدارس تدريس موسيقی می کردم.

  • چه سالی؟

سال 1311.

  •  در چه سنی تار را کنار گذاشتيد و به پيانو پرداختيد؟

ده، دوازده سال بيشتر نداشتم. مدتها پيش خانم خاراطیان رفتم. پيش استادم کلنل وزيری هم کار کردم. ايشان هم موسيقی کلاسيک تدريس می کرد، ولی چون خانم خاراطیان از نظر کار موسيقی کلاسيک ديپلم کنسرواتوار برلين و پاريس بود اين بود که من پيش ايشان کار کردم و تمام قطعات موسيقی کلاسيک اروپايی از قبيل کارهای موتزارت، بتهوون، شوبرت را زدم و بعدا تمام نوکتورنها و پرلودهای شوپن را نزد ايشان کار کردم، حتا اتودهای مفصل را.

  •  ايشان خصوصی تدريس می کرد يا در هنرستان؟

خانم خالاتيان در هنرستان تدريس می کرد.

  •  همان هنرستانی که وزيری درست کرده بود؟

نه، هنرستانی که در قديم معروف بود به مدرسه موسيقی ملی.

  • مدير آن کی بود؟

سالار معزز. در مدرسه دارالفنون در چند اتاق موسيقی تدريس می کردند، بيشتر هم موسيقی نظام بود. بعداً اين مدرسه موسيقی را به آقای کلنل دادند و ايشان در سال 1307 رئيس مدرسه عالی موسيقی شدند.

  • شما نزد خانم خالاتيان بيشتر تئوری آموختين؟

اوايل نزد ايشان پيانو آموختم. پيانوی او خوب بود.

  • عکسی از شما در کتاب " سرگزشت موسيقی ايران" نوشته روح الله خالقی هست که پيانو می زنيد.

بله، بعدها در هنرستان تئوری موسيقی و سلفژ (Solfege) درس دادم. از بدو تاسيس راديو در سال 1319 در آنجا هم مشغول شدم. در آن موقع سنی نداشتم ولی هم نوازنده پيانو بودم و هم رهبر ارکستر شماره يک. سال اولی که راديو تاسيس شد، در اولين ارکستر راديو اين نوازنده ها بودند : صبا ، حبيب سماعی ، حسين تهرانی ، مرتضی نی داوود و خود من. بعدها که برنامه گلها تاسيس شد من رهبر ارکستر آن شدم و نوازنده پيانو و سوليست هم بودم. برای ارکستر گلها هم قطعاتی تنظيم می کردم. 

  • بعد از اين که علينقی وزيری هنرستان موسيقی را ترک کرد وضع تدريس موسيقی چه شد؟ آيا دولتی بود؟

بله جنبه دولتی داشت. بعد از اين که آقای کلنل هنرستان را ترک کردند، رياست هنرستان را آقای غلامحسين مين باشيان که سرهنگ ارتش بود به عهده گرفت. بعداً در سال 1321 که مدرسه عالی موسيقی توسعه يافت و جزو اداره موسيقی کشور شد ، اين اداره را به آقای وزيری دادند. سالهايی که ايشان رياست داشتند، موسيقی ايرانی هم تدريس می شد.

  • از چه سالی دو هنرستان پيدا کرديم، هنرستان عالی موسيقی و هنرستان موسيقی ملی؟

تقريباً در سال 1324 . من در آنجا هم پيانو هم سلفژ و هم ديکته موسيقی تدريس می کردم.

  • با روح الله خالقی هم کار می کرديد؟

در مدرسه عالی موسيقی وزيری با خالقی همکلاس شدم. دوره های کلاس آقای وزيری را با هم ديديم و سبکمان در آهنگسازی يکی بود. بعدها خالقی هنرستان موسيقی ملی را تاسيس کرد و برای موسيقی ايرانی خيلی زحمت کشيد. من هم در اين هنرستان تدريس می کردم.

  • شما در ايران از معدود کسانی هستيد که برای شاگردانتان قطعاتی تاليف کرديد که معروفترين آن خوابهای طلايی است.

سال چاپ آن دقيقاً يادم نيست. الان شاگردهای من از اين کتابها استفاده می کنند. متدی هم برای رديف موسيقی ايرانی روی پيانو نوشته ام که اميدوارم بزودی چاپ شود.

  • مبنای اين رديف ، رديف پدرتان موسی معروفی است؟

بله اصل اين رديف متعلق به آقا حسينقلی، ميرزا عبدلله و درويش خان است.

  • يکی از اصول موسيقی ما بديهه نوازی است. شما از کی به شاگرد اجازه می دهيد بدیهه نوازی کند؟

موسيقی ايرانی را وقتی به شاگرد درس می دهيم که دست روان داشته باشد و موسيقی کلاسيک را زده باشد. چون موسيقی کلاسيک دست را روان می کند و نت خوانی را قوی می کند. بعداً موسيقی ايرانی به او درس می دهيم، چون موسيقی ايرانی تکنيک مفصلی دارد.

  • کداميک از شاگردان شما که زياد هم بوده اند سبک شما را بهتر اجرا می کنند؟

سبک من را انوشيروان روحانی ، اردشير روحانی ، افليا پرتو ، مهين زرين پنجه و ساسان محبی خوب می نوازند. آنها شاگردان خوب من بوده اند.

  • معلمان زيادی موسيقی را از راه گوش به شاگرد می آموخته اند. شما با اين روش موافقيد؟

نه. بدون نت اصلاْ نمی شود. شاگرد بايد مدتها موسيقی کلاسيک زده باشد تا دستش راه بيفتد و بعد موسيقی ايرانی بنوازد.




از جمله خدمات فرهنگی و آموزشی استاد می توان به سال های تدریسش در دانشگاه تهران اشاره کرد. در آن زمان روش ساخت آهنگ و فرم های اصیل موسیقی را تدریس می کرد. استاد در سال های عمرش در دانشگاه تهران و هنرستان موسیقی شاگردان بسیاری تربیت کرد که خودشان از هنرمندان به نام کشور هستند. اردشیر روحانی، افلیا پرتو، انوشیروان روحانی، پرویز اتابیگی (اتابکی)، مهین زرین پنجه و ساسان محبی

استاد در آذر ماه 1372 در گذشت
 
شنبه 28 آبان 1390 - 1:19:01 PM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
رمز عبورم را فراموش کردم
نظر ها

http://tanha1369.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 29 آبان 1390   4:56:34 PM

http://faryadirani.gegli.com

ارسال پيام

یکشنبه 29 آبان 1390   11:42:13 AM

دروود

از همه دوستان  برای  مهر و محبتی که به بنده هدیه کردند صمیمانه سپاسگذارم ،که به واقع این هنر ایران است که تحسین میشود و من فقط بازگو کننده هستم

پوریا بسیار خوشحال  شدم از پیشنهاد شما ،پدرم اهل کاشمر در خراسان رضوی است و به همین دلیل  در طی رفت و آمدهای  ما  به کاشمر  تمام نواحی خراسان سفر کردم ، تربت جام و تربت حیدریه ، شیروان ، طبس ، که همگی اکثرا ساز دوتار را تخصصی  مینواختند و چند بار  شخصا خدمت استاد قربانی  رسیدم و آشنایی مختصری نسبت به موسیقی موغامی خراسان دارم

در جایجای  ایران پهناور به واسطه فرهنگ غنی  که داشته اند به موسیقی و آواز  اهمیت ویژه ای  قائل بودند وگستردگی آن  بسیار است ،از این رو فرصت زیادی را می طلبه که بصورت کامل به آن پرداخته شود

اخیرا گروه رستا ک  آلبومی بسیار ارزنده به بازار عرضه داشته که در آن از موسیقی شهرهای مختلف استفاده کردند

بنده سعی میکنم بعد از معرفی بزرگان موسیقی که بر گردن فرهنگ ایران حق دارند به موسیقی  مقامی بپردازم که متاسفانه به دلیل کم اهمیت جلوه دادن حضرات رو به نابودی هستند 

     

 

http://khamoshiii.gegli.com

ارسال پيام

شنبه 28 آبان 1390   10:19:40 PM

چند روز پیش با خودم فکر میکردم این اواها و ترانه ها را که همه قدیمی می گویند با و جود اینهمه زیبایی و احساس دیگر در گوش نسل جدید نا اشنا ست یعنی شنونده ای نخواهد بود؟ والبته کسانی هستند که مشتاقند وعلاقه مند ش به هر حال من هم از شما ممنونم

http://avayeshab.gegli.com

ارسال پيام

شنبه 28 آبان 1390   8:43:21 PM

درود و هزاران درود فریاد عزیز

متاسفانه واژه ای که بتونه از شما در برابر این کار ارزشمند و بزرگتون قدردانی کنه پیدا نکردم... تنها و تنها میتونم بگم که ایران و هنر ایرانی و تاریخ ایران که در این هنر پنهان شده هیج گاه با وجود فرزند اگاهی مثل شما از بین نخواهد رفت و به فراموشی سپرده نخواهد شد.. اواز ایرانی با تاریخ ایران پیوند داره و حماسه ها و دردها و رنجهایی که بر سر ایران امده در این موسیقی اصیل نهفته شده است و نباید بگذاریم به ورطه فراموشی سپرده بشه و شما چقدر عالی به این وظیفه میهنی عمل میکنید. درود بر شما و بر شرف و غیرت ایرانی شما

در ضمن یکی از زیباترین اجراهای استاد خوابهای طلائی ایشان هست که هرگز از یاد نخواهد رفت.

آخرین مطالب


بوی ماه مهر


همنوازی استاد بیگجه خانی و فرنام


یادش بخیر


ماه مرضان


شهناز شهنواز


مسئول این همه جهل کیست؟؟؟


زنانگی


حتما ببینید ،بسیار تاثیر گذاره


آموزش موسیقی سنتی ایران


آواز استاد شجریان برمزار همایون خرم


نمایش سایر مطالب قبلی
آمار وبلاگ

202032 بازدید

198 بازدید امروز

117 بازدید دیروز

682 بازدید یک هفته گذشته

Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)

آخرين وبلاگهاي بروز شده

Rss Feed

Advertisements